Головна » 2015 » Жовтень » 27 » Опис виховної системи класу
14:24
Опис виховної системи класу

Опис виховної системи класу

Формування дружнього учнівського колективу

Вступ

Створення дружнього класного колективу – це, перш за все, спільна творчість і самовіддана діяльність класного керівника та дітей. Класний колектив – держава у мініатюрі. У ньому знаходять відображення не тільки різні етнічні групи, але й різні соціальні верстви. У класі навчаються діти із різних родин, які мають свої традиції, різне матеріальне забезпечення, різний склад. Серед учнів класу можуть бути діти з багатодітних або неповних родин, діти-сироти та напівсироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які постраждали від аварії на ЧАЕС, діти-інваліди тощо.

Майбутнє України належить молоді. Якою буде молодь, якою буде її життєва позиція,  які  цінності  будуть  у її свідомості таким курсом і піде наша країна.

Тому основна мета виховання моїх учнів – це виховати людину гуманну, творчу, відповідальну, з активною життєвою позицією, з почуттям власної гідності, чесну, толерантну, працелюбну, людину-патріота. Тільки так можна буде розраховувати на поліпшення ситуації  в суспільстві.

Дії такої людини мають корисний вплив як на саму людину, так і на суспільство в цілому.

У кожній дитині я бачу Людину, вірю в неї, у її розум, добре серце, безкорисливість і неповторність, тому до кожної дитини намагаюсь знайти індивідуальний підхід.

Орієнтаційно-цільовий компонент

(стратегічна ціль (державна стратегія виховної політики, генеральна мета виховання;  етапи становлення та розвитку виховної системи; конкретизація цілей виховання відповідно до етапів виховання, місце і роль класу у виховному просторі освітнього закладу)

 

 

Основна  мета  виховання :

створити виховну модель життєдіяльності класу, в якій буде цікаво і радісно жити дітям, і яка буде сприяти вирішенню найважливіших аспектів ефективної соціалізації, особистісній зрілості та життєвої компетентності в умовах підтримки та захисту дитини в школі

Виховна система класу - це комплекс взаємодіючих компонентів, взаємозв'язок та інтеграція яких обумовлює формування сприятливих умов для життєдіяльності і розвитку членів класного співтовариства. 
Виховна система класу як складне соціально - педагогічне явище складається з великої кількості компонентів.

Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з державною національною програмою «Освіта» є формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я. Роз’яснення цього завдання передбачає психолого-педагогічне обґрунтування змісту і методів навчально-виховного процесу, спрямованого саме на розвиток особистості учнів.

Тому я  поставила перед собою ряд завдань, які прагну успішно виконувати :

1)    виховання  громадянина – патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю;

2)    виховання міцних переконань і потреби поводити себе згідно з моральними нормами, які склалися у суспільстві;

3)    виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного і психічного здоров’я;

4)    встановлення доброзичливих, позитивних взаємовідносин між учнями різних національностей, відпрацювання навичок поведінки, які базуються на розумінні, терпимості, компромісі, самоповазі та повазі до оточуючих;

5)    формування комплексу таких особистісних якостей і рис характеру, як патріотична свідомість, відповідальність і мужність, готовність працювати на благо Батьківщини, захищати та зміцнювати її міжнародний авторитет; повага до культури, звичаїв і традицій  національних спільнот в Україні, висока культура міжнаціонального спілкування;

6)    формування соціальної активності та громадянської самосвідомості молоді через розвиток учнівського самоврядування, яке має діяти на основі демократичних цінностей;

7)    активне залучення батьків до загального виховного процесу, використання їх творчих можливостей в позакласній роботі.

Цілі і задачі  моєї виховної системи:

  • вивчити індивідуальні особливості учнів, їх  інтереси  та потреби;
  • виховувати  європейські цінності, культуру поведінки, бережливе ставлення до природи, мотивацію до праці;
  • формувати ціннісне  ставлення до свого здоров’я;
  • формувати активне ставлення до суспільного життя;
  • виховувати  позитивні риси характеру: відповідальність, чесність, толерантність, співпереживання, старанність, шанобливе ставлення до старших, дисциплінованість;
  • розвивати лідерські якості дитини.

Я можу виділити такі етапи  виховної системи класу:

  • проектування (це становлення колективу класу та правил життя у колективі);
  • становлення (кожен займає своє місце);
  • розвитку та функціонування ( затвердження напрямків роботи з колективом, розвиток найкращих якостей учнів. Постійна діяльність колективу)

Наш клас займає  важливу роль  і місце у виховному просторі  нашої школи, тому що мої учні  активні, відповідальні, ініціативні, та є активними членами шкільного самоврядування

Я вважаю, що класний керівник має бути  професіоналом. Він повинен уміти ставити себе поряд з дитиною в діяльності, а не напроти неї. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти себе і повірити в свої сили, створювати ситуації успіху.

Виховна система класу і школи нероздільні і взаємодоповнюючі, тому в нашому НВО вони мають три спільні компоненти в своїй основі це – організація роботи учнівського самоврядування, вибір та реалізація колективних творчих справ, родинно-педагогічна підтримка.

Гносеологічно-аксіологічний (змістовий) компонент

(досягнення стратегічних цілей у вихованні через конкретизацію завдань у контексті  педагогічної проблеми, над якою працюю)

Головна мета кожної людини – максимально реалізувати свої здібності й вміння, іншими словами – знайти себе та своє місце в житті.

Провідна ідея мого досвіду – це розвиток індивідуальних здібностей, з урахуванням психофізіологічних особливостей дітей, забезпечення комфортних і безпечних умов для розвитку особистості, реалізація його природних потенцій, соціалізація учнів.

Велику роль у розвитку особистості відіграє  створення такої  моделі виховної системи класу, коли кожний учасник навчально-виховного процесу має можливість реалізувати свої здібності і таланти, тому дуже часто у процесі виховання вчителю разом із батьками потрібно виділити і поставити конкретні завдання які потрібно досягнути у вихованні.

Класний керівник – більш ніж просто вчитель, це людина, яка вміє знаходити індивідуальний підхід до кожного учня і користуватися цим при створенні здорової атмосфери в колективі і становлення кожного учня як особистості.  Тож я завжди намагаюсь знайти індивідуальний підхід  до кожного учня.

Основні  орієнтири моєї виховної роботи є  виховання у учнів ціннісного  відношення до життя:

  • Ціннісне  відношення до родини та до людей.
  • Ціннісне відношення до себе.
  • Ціннісне відношення до природи.
  • Ціннісне відношення до мистецтва.
  • Ціннісне відношення до своєї країни.

А також робота з батьками та індивідуальна робота з учнями.

Організаційно-педагогічний компонент

(педагогічні умови ефективності виховного процесу)

Розвиток творчої ініціативи, активності особистості відбувається тоді, коли класний керівник і вихованець діють разом, об’єднуючись спільною метою, спільними життєвими турботами, та будують свої відносини на основі співробітництва і довір’я. Тому я намагаюсь вести своє керівництво тактовніше і гнучкіше, допомагаю школярам знаходити потрібні, корисні заняття до душі, організовувати позаурочний час, дозвілля, сприяти самовихованню.  Можна сказати, що вся система моєї виховної роботи спрямована на те, щоб без фізичних і психічних перевантажень вихованців, на основі позитивних емоцій, оптимістичного ставлення до життя, виховати високоморальну, високодуховну особистість, допомогти їй реалізувати себе як індивідуальність, навчити виробляти свою активну  позицію в житті, пізнати і зрозуміти себе і оточуючих, бути здатною до самореалізації, самовираження, самоорганізації.

Для роботи з батьками  використовую різні форми співпраці: батьківський лекторій, поради батькам,  спільна діяльність у творчих об'єднаннях різної спрямованості, родинні свята, екскурсійні поїздки, допомога в зміцненні матеріально-технічної бази школи, участь батьків в роботі ради школи, батьківського комітету школи, творчий звіт роботи учнівського самоврядування  класу перед батьками.

Я впевнена, що виховувати дітей потрібно тільки через любов до кожного.

Організація виховного процесу в класі  базується на наступних принципах:

  • Вивчення вікових і індивідуальних особливостей учнів, міжособистісних відносин.
  • Орієнтація на рівень розвитку, соціальний досвід і потреби окремого учня, індивідуальне стимулювання.
  • Створення ситуації успіху.
  • Індивідуальна і колективна робота по залученню учнів в діяльність.
  • Створення середовища, що формує терпимість до чужої думки.
  • Виховування поваги до прав інших людей, людської гідності.
  • Розвиток в кожній дитині самостійності, ініціативності, відповідальності, творчості.

Практично-діяльнісний компонент

(стратегії та методи виховної роботи, організаційні форми – індивідуальні, групові, колективні, масові; спілкування, тактика та стиль діяльності

класного керівника)

Виховання дитини розпочинається зі створення для неї виховного середовища, що цілеспрямовано й позитивно впливає на процес розвитку особистості., його індивідуальних здібностей і талантів

      5 клас – це зародок майбутніх досягнень колективу.    Розпочали ми свою роботу із колективних  творчих справ, що сприяли розвитку колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативи дітей, згуртуванню колективу. І головним правилом для мене було: більше самостійності – адже, виконуючи роботу за дітей, ми позбавляємо їх можливості пізнавати життя на власному досвіді. А також прийняття дитини як особистості, визнання її індивідуальної своєрідності, її права на виявлення свого «Я» на тому рівні розвитку, якого вона досягла у своєму житті.

В 6-му та 7-му класах,  я разом з учнями створювала  умови для інтенсивного ово­лодіння   організаторськими уміннями та навичками, залучала всіх учнів до підготовки та проведення зборів, виконання їх рішень.

В  8-му  класі я  надавала консультативну допомогу учням, які самостійно організовували  і проводили збори.

Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів  та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям.

Наступна складова класної  виховної системи – вибір та реалізація колективних творчих справ.

На мою думку, жодна анкета не дає стільки інформації про учнів, як спостереження та спілкування з ними в позашкільній сфері. Хочете пізнати своїх вихованців -  проводьте більше вільного часу з ними, сходіть із ними в похід, хай відчують труднощі туристичного життя. Перебуваючи з дітьми за межами школи, можна відкрити безліч секретів їх поведінки. До того ж тут вони стануть справжніми природолюбами, цінителями краси, тут зміцниться їх дружба. Все це сприяло згуртованості класного колективу, встановленню в класі доброзичливих, щирих стосунків, виробленню свідомого ставлення до навчання і виховання.

В процесі моєї роботи створився  певний стиль відносин з дітьми:

• Не забороняти, а направляти;

 • Не управляти, а співуправляти;

• Не змушувати, а переконувати;

• Не командувати, а організовувати;

• Не обмежувати, а надавати  свободу вибору.

Діагностико-результативний компонент

(очікувані результати, критерії ефективності, оцінка й аналіз функціонування  системи)

Діагностико-результативний компонент включає в себе  елементи ефективності виховної системи та методи і форми вивчення  її результативності:

  • вихованість учнів;
  • сформованість колективу;
  • участь в конкурсах, олімпіадах, змаганнях;
  • стосунки колективу з іншими класами та місце класу в загальношкільному середовищі.

Слід зауважити, що в педагогічній науці проблема дослідження ефективності навчально-виховного процесу залишається значною мірою невирішеною. Ні у вчених і загальноприйнятої точки зору з приводу критеріїв і методів вивчення результативності виховної системи класу. На мій погляд, критерієм ефективності функціонування класної виховної системи можуть бути визнані наступні показники:

  • вихованість учнів;       
  • захищеність і комфортність дитини в класі; 
  • задоволеність учнів і їх батьків життєдіяльністю в класі; 
  • сформованість класного колективу та його репутація; 
  • прояв індивідуальності («особи») класної спільності. 

Для вивчення учнів класу я використовую такі діагностики:

o   спостереження, бесіди, аналіз документів;

o   метод опитування, анкетування, тести;

Таким чином, названі і охарактеризовані основні компоненти виховної системи класу, наявність у класного наставника уявлень про сутність і будову виховної системи, дозволяє йому більш усвідомлено і впевнено приступити до діяльності з моделювання та побудови системи виховання учнів у класному колективі.

Структурно-функціональна чи організаційно-педагогічна модель системи

Велику роль у розвитку особистості відіграє  створення такої  моделі виховної системи класу, коли кожний учасник навчально-виховного процесу має можливість реалізувати свої здібності і таланти.

Організаційно забезпечуючи виховну діяльність, я прагну, щоб формування суспільної свідомості, громадянської позиції, духовності та культури здійснювалось у відповідності з потребами гуманізації, демократизації суспільного життя. Сьогодні у стінах Ніжиловицького НВО формується світоглядна позиція та ціннісні орієнтації майбутніх громадян України, учням надаються широкі можливості для опанування основами наук, багатством національної та світової культури, створено умови для вільного і гармонійного розвитку та індивідуального самовдосконалення. Виховна робота в  у цілому спрямована на виховання нового покоління українців і створення умов для повного виявлення і утвердження національної самосвідомості через творчу активну особисту ініціативу.

Організація виховного процесу в класі  базується на наступних принципах:

  • Вивчення вікових і індивідуальних особливостей учнів, міжособистісних відносин.
  • Орієнтація на рівень розвитку, соціальний досвід і потреби окремого учня, індивідуальне стимулювання.
  • Створення ситуації успіху.
  • Індивідуальна і колективна робота по залученню учнів в діяльність.
  • Створення середовища, що формує терпимість до чужої думки.
  • Виховування поваги до прав інших людей, людської гідності.
  • Розвиток в кожній дитині самостійності, ініціативності, відповідальності, творчості.

І як результат проведеної роботи маємо певні здобутки:

  • учні класу беруть участь в районних олімпіадах, конкурсах;
  • в інтерактивних конкурсах майже всі учні показують відмінний результат;
  • всі учні класу відвідують гуртки за інтересами та спортивні секції.
Переглядів: 1472 | Додав: Наташа | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar