14:24 Опис виховної системи класу | |
Опис виховної системи класу Формування дружнього учнівського колективу Вступ Створення дружнього класного колективу – це, перш за все, спільна творчість і самовіддана діяльність класного керівника та дітей. Класний колектив – держава у мініатюрі. У ньому знаходять відображення не тільки різні етнічні групи, але й різні соціальні верстви. У класі навчаються діти із різних родин, які мають свої традиції, різне матеріальне забезпечення, різний склад. Серед учнів класу можуть бути діти з багатодітних або неповних родин, діти-сироти та напівсироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які постраждали від аварії на ЧАЕС, діти-інваліди тощо. Майбутнє України належить молоді. Якою буде молодь, якою буде її життєва позиція, які цінності будуть у її свідомості таким курсом і піде наша країна. Тому основна мета виховання моїх учнів – це виховати людину гуманну, творчу, відповідальну, з активною життєвою позицією, з почуттям власної гідності, чесну, толерантну, працелюбну, людину-патріота. Тільки так можна буде розраховувати на поліпшення ситуації в суспільстві. Дії такої людини мають корисний вплив як на саму людину, так і на суспільство в цілому. У кожній дитині я бачу Людину, вірю в неї, у її розум, добре серце, безкорисливість і неповторність, тому до кожної дитини намагаюсь знайти індивідуальний підхід. Орієнтаційно-цільовий компонент (стратегічна ціль (державна стратегія виховної політики, генеральна мета виховання; етапи становлення та розвитку виховної системи; конкретизація цілей виховання відповідно до етапів виховання, місце і роль класу у виховному просторі освітнього закладу)
Основна мета виховання : створити виховну модель життєдіяльності класу, в якій буде цікаво і радісно жити дітям, і яка буде сприяти вирішенню найважливіших аспектів ефективної соціалізації, особистісній зрілості та життєвої компетентності в умовах підтримки та захисту дитини в школі Виховна система класу - це комплекс взаємодіючих компонентів, взаємозв'язок та інтеграція яких обумовлює формування сприятливих умов для життєдіяльності і розвитку членів класного співтовариства. Одним із стратегічних завдань реформування освіти в Україні згідно з державною національною програмою «Освіта» є формування освіченої, творчої особистості, становлення її фізичного і морального здоров’я. Роз’яснення цього завдання передбачає психолого-педагогічне обґрунтування змісту і методів навчально-виховного процесу, спрямованого саме на розвиток особистості учнів. Тому я поставила перед собою ряд завдань, які прагну успішно виконувати : 1) виховання громадянина – патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю; 2) виховання міцних переконань і потреби поводити себе згідно з моральними нормами, які склалися у суспільстві; 3) виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного і психічного здоров’я; 4) встановлення доброзичливих, позитивних взаємовідносин між учнями різних національностей, відпрацювання навичок поведінки, які базуються на розумінні, терпимості, компромісі, самоповазі та повазі до оточуючих; 5) формування комплексу таких особистісних якостей і рис характеру, як патріотична свідомість, відповідальність і мужність, готовність працювати на благо Батьківщини, захищати та зміцнювати її міжнародний авторитет; повага до культури, звичаїв і традицій національних спільнот в Україні, висока культура міжнаціонального спілкування; 6) формування соціальної активності та громадянської самосвідомості молоді через розвиток учнівського самоврядування, яке має діяти на основі демократичних цінностей; 7) активне залучення батьків до загального виховного процесу, використання їх творчих можливостей в позакласній роботі. Цілі і задачі моєї виховної системи:
Я можу виділити такі етапи виховної системи класу:
Наш клас займає важливу роль і місце у виховному просторі нашої школи, тому що мої учні активні, відповідальні, ініціативні, та є активними членами шкільного самоврядування Я вважаю, що класний керівник має бути професіоналом. Він повинен уміти ставити себе поряд з дитиною в діяльності, а не напроти неї. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти себе і повірити в свої сили, створювати ситуації успіху. Виховна система класу і школи нероздільні і взаємодоповнюючі, тому в нашому НВО вони мають три спільні компоненти в своїй основі це – організація роботи учнівського самоврядування, вибір та реалізація колективних творчих справ, родинно-педагогічна підтримка. Гносеологічно-аксіологічний (змістовий) компонент (досягнення стратегічних цілей у вихованні через конкретизацію завдань у контексті педагогічної проблеми, над якою працюю) Головна мета кожної людини – максимально реалізувати свої здібності й вміння, іншими словами – знайти себе та своє місце в житті. Провідна ідея мого досвіду – це розвиток індивідуальних здібностей, з урахуванням психофізіологічних особливостей дітей, забезпечення комфортних і безпечних умов для розвитку особистості, реалізація його природних потенцій, соціалізація учнів. Велику роль у розвитку особистості відіграє створення такої моделі виховної системи класу, коли кожний учасник навчально-виховного процесу має можливість реалізувати свої здібності і таланти, тому дуже часто у процесі виховання вчителю разом із батьками потрібно виділити і поставити конкретні завдання які потрібно досягнути у вихованні. Класний керівник – більш ніж просто вчитель, це людина, яка вміє знаходити індивідуальний підхід до кожного учня і користуватися цим при створенні здорової атмосфери в колективі і становлення кожного учня як особистості. Тож я завжди намагаюсь знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Основні орієнтири моєї виховної роботи є виховання у учнів ціннісного відношення до життя:
А також робота з батьками та індивідуальна робота з учнями. Організаційно-педагогічний компонент (педагогічні умови ефективності виховного процесу) Розвиток творчої ініціативи, активності особистості відбувається тоді, коли класний керівник і вихованець діють разом, об’єднуючись спільною метою, спільними життєвими турботами, та будують свої відносини на основі співробітництва і довір’я. Тому я намагаюсь вести своє керівництво тактовніше і гнучкіше, допомагаю школярам знаходити потрібні, корисні заняття до душі, організовувати позаурочний час, дозвілля, сприяти самовихованню. Можна сказати, що вся система моєї виховної роботи спрямована на те, щоб без фізичних і психічних перевантажень вихованців, на основі позитивних емоцій, оптимістичного ставлення до життя, виховати високоморальну, високодуховну особистість, допомогти їй реалізувати себе як індивідуальність, навчити виробляти свою активну позицію в житті, пізнати і зрозуміти себе і оточуючих, бути здатною до самореалізації, самовираження, самоорганізації. Для роботи з батьками використовую різні форми співпраці: батьківський лекторій, поради батькам, спільна діяльність у творчих об'єднаннях різної спрямованості, родинні свята, екскурсійні поїздки, допомога в зміцненні матеріально-технічної бази школи, участь батьків в роботі ради школи, батьківського комітету школи, творчий звіт роботи учнівського самоврядування класу перед батьками. Я впевнена, що виховувати дітей потрібно тільки через любов до кожного. Організація виховного процесу в класі базується на наступних принципах:
Практично-діяльнісний компонент (стратегії та методи виховної роботи, організаційні форми – індивідуальні, групові, колективні, масові; спілкування, тактика та стиль діяльності класного керівника) Виховання дитини розпочинається зі створення для неї виховного середовища, що цілеспрямовано й позитивно впливає на процес розвитку особистості., його індивідуальних здібностей і талантів 5 клас – це зародок майбутніх досягнень колективу. Розпочали ми свою роботу із колективних творчих справ, що сприяли розвитку колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативи дітей, згуртуванню колективу. І головним правилом для мене було: більше самостійності – адже, виконуючи роботу за дітей, ми позбавляємо їх можливості пізнавати життя на власному досвіді. А також прийняття дитини як особистості, визнання її індивідуальної своєрідності, її права на виявлення свого «Я» на тому рівні розвитку, якого вона досягла у своєму житті. В 6-му та 7-му класах, я разом з учнями створювала умови для інтенсивного оволодіння організаторськими уміннями та навичками, залучала всіх учнів до підготовки та проведення зборів, виконання їх рішень. В 8-му класі я надавала консультативну допомогу учням, які самостійно організовували і проводили збори. Залучаючи дітей до участі в різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці, берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Наступна складова класної виховної системи – вибір та реалізація колективних творчих справ. На мою думку, жодна анкета не дає стільки інформації про учнів, як спостереження та спілкування з ними в позашкільній сфері. Хочете пізнати своїх вихованців - проводьте більше вільного часу з ними, сходіть із ними в похід, хай відчують труднощі туристичного життя. Перебуваючи з дітьми за межами школи, можна відкрити безліч секретів їх поведінки. До того ж тут вони стануть справжніми природолюбами, цінителями краси, тут зміцниться їх дружба. Все це сприяло згуртованості класного колективу, встановленню в класі доброзичливих, щирих стосунків, виробленню свідомого ставлення до навчання і виховання. В процесі моєї роботи створився певний стиль відносин з дітьми: • Не забороняти, а направляти; • Не управляти, а співуправляти; • Не змушувати, а переконувати; • Не командувати, а організовувати; • Не обмежувати, а надавати свободу вибору. Діагностико-результативний компонент (очікувані результати, критерії ефективності, оцінка й аналіз функціонування системи) Діагностико-результативний компонент включає в себе елементи ефективності виховної системи та методи і форми вивчення її результативності:
Слід зауважити, що в педагогічній науці проблема дослідження ефективності навчально-виховного процесу залишається значною мірою невирішеною. Ні у вчених і загальноприйнятої точки зору з приводу критеріїв і методів вивчення результативності виховної системи класу. На мій погляд, критерієм ефективності функціонування класної виховної системи можуть бути визнані наступні показники:
Для вивчення учнів класу я використовую такі діагностики: o спостереження, бесіди, аналіз документів; o метод опитування, анкетування, тести; Таким чином, названі і охарактеризовані основні компоненти виховної системи класу, наявність у класного наставника уявлень про сутність і будову виховної системи, дозволяє йому більш усвідомлено і впевнено приступити до діяльності з моделювання та побудови системи виховання учнів у класному колективі. Структурно-функціональна чи організаційно-педагогічна модель системи Велику роль у розвитку особистості відіграє створення такої моделі виховної системи класу, коли кожний учасник навчально-виховного процесу має можливість реалізувати свої здібності і таланти. Організаційно забезпечуючи виховну діяльність, я прагну, щоб формування суспільної свідомості, громадянської позиції, духовності та культури здійснювалось у відповідності з потребами гуманізації, демократизації суспільного життя. Сьогодні у стінах Ніжиловицького НВО формується світоглядна позиція та ціннісні орієнтації майбутніх громадян України, учням надаються широкі можливості для опанування основами наук, багатством національної та світової культури, створено умови для вільного і гармонійного розвитку та індивідуального самовдосконалення. Виховна робота в у цілому спрямована на виховання нового покоління українців і створення умов для повного виявлення і утвердження національної самосвідомості через творчу активну особисту ініціативу. Організація виховного процесу в класі базується на наступних принципах:
І як результат проведеної роботи маємо певні здобутки:
| |
|
Всього коментарів: 0 | |