Головна » 2015 » Липень » 6 » Програма факультативного курсу "Літературний дивосвіт" 5 клас
12:08
Програма факультативного курсу "Літературний дивосвіт" 5 клас

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

КИЇВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ

РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

ВІДДІЛУ ОСВІТИ МАКАРІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літературний дивосвіт

Факультативний курс

для учнів 5 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ткаченко Наталія Леонідівна

вчитель світової літератури

 

 

 

 

 

2014

Ткаченко Н.Л. Літературний дивосвіт: програма факультативного курсу / Н.Л. Ткаченко – Макарів, 2014. – 13 с.

Представлено програму факультативного курсу для розширення, поглиблення та систематизації знань учнів, формування стійкого інтересу до світової літератури, підготовки учнів до участі в літературних олімпіадах і конкурсах.

Вміщено теми програми курсу, які органічно пов’язані зі змістом навчального матеріалу шкільного курсу із світової літератури, а деякі мають самостійний характер.

         Адресовано вчителям світової літератури та учням загальноосвітніх навчальних закладів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

факультативного курсу із світової літератури

«Літературний дивосвіт»  (5 клас)

Наталія Ткаченко,

учитель світової літератури

Ніжиловицького навчально-виховного об’єднання

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»

Макарівського району

 

Пояснювальна записка

Програму факультативного курсу «Літературний дивосвіт» розроблено на підставі навчальної програми із світової літератури для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою 2013р.

Сучасна літературна освіта, як і освіта в цілому, переживає черговий період реформ. Перед школою ставиться завдання готувати учнів до життя, практичної діяльності. Читання вершинних творів світової літератури та знайомство з їх театральними та кінематографічними інтерпретаціями справедливо усвідомлюється як нагальна потреба, необхідний досвід спілкування із справжнім мистецтвом, який змушує зупинитися, задуматися про вічні, неминущі життєві цінності.

У рішенні комплексу виховних завдань літературі як мистецтву словесного образу, який має високу ступінь емоційного впливу на підростаюче покоління, відводиться головна роль.

Казка – це особливий засіб збагнути життя, близький і зрозумілий дітям спосіб пізнання, вивчення, розкриття дійсності.

Ми відкриваємо п'ятикласникам світ народної думки, народного почуття, народного життя. У казці містяться мрії народу, суспільна мораль, народний характер, історія життя народу. Добре розказана казка – це ще й початок культурного виховання.

Відомо, що учні 5 класу відрізняються більш сильною уявою, емоційною активністю, предметним сприйняттям. У той же час вони можуть помітити важливі для тексту художні особливості, але не завжди здатні узагальнити свої враження, пояснити їх. Саме тут учитель може допомогти відкрити їм «секрети» автора художнього твору, допомогти осмислити прочитане глибше.

Актуальність ознайомлення з казками пояснюється тим, що знання їх змісту  відкриє кожному дивовижний, багатоманітний світ людей та природи, всього, що нас оточує. Через художні образи учні збагачують свої почуття різноманітність навколишнього світу. Правильне опрацювання художнього твору сприяє єдності морального, розумового, естетичного виховання. А тому так важливо навчити п'ятикласників сприймати казки через активну естетичну діяльність.

  Факультативний курс «Літературний дивосвіт» для учнів 5 класу загальноосвітньої школи спрямований на вирішення найважливішого завдання сучасної освіти – становлення гармонійної особистості, виховання громадянина, патріота своєї держави. Освітні завдання курсу пов'язані, насамперед, з формуванням умінь читати, коментувати, аналізувати та інтерпретувати художній текст.

Мета вивчення факультативного курсу

  • ознайомити учнів із чарівним світом казок;
  • розвивати навички самостійного опрацювання тексту, вчити аналізувати вчинки героїв; розвивати навички усного малювання, переказу, виразного читання, творчого сприйняття тексту;
  • виховувати високі моральні якості учнів;
  • формувати інтерес  до курсу «Літературний дивосвіт», його основних понять;
  • сприяти розвитку творчих здібностей учнів, творчої діяльності, фантазії, уяви, образного мислення;
  •  виховувати любов до читання, творчості, казки.

Завдання факультативного курсу:

  • познайомити учнів із чарівними народними та літературними казками;
  • учити дітей умінню бачити естетичну сторону тексту і навчити їх аналізувати твір;
  • розвивати творче і асоціативне мислення, уяву, письмову і усну мову;
  • прищеплювати інтерес до предмета, до різних видів мистецтв;
  • формувати стійку мотивацію до читання казок, художньої літератури,  до вивчення світової літератури як скарбниці духовних цінностей людства;
  • активізувати інтерес до вивчення іноземних мов у процесі читання творів світових письменників;
  • формувати повагу до різних мов, культур, традицій, толерантного ставлення до всіх народів, народностей, рас і національностей;
  • розвити творчі здібності, культуру спілкування, критичного мислення;
  • розширювати культурно-пізнавальні інтереси особистості.

Структура програми.  Програма факультативного курсу «Літературний дивосвіт» містить:

1) пояснювальну записку, у якій визначена нормативна база, мета і завдання курсу, змістові лінії та їх реалізація, основні підходи і принципи викладання факультативу в школі;

2) розподіл годин (загальна кількість годин на рік), кількість годин на текстуальне вивчення творів (за розділами);

3) зміст навчального матеріалу.

Програма факультативного курсу «Літературний дивосвіт» складається з 4 розділів:

І. Казкові таємниці

ІІ. Народні казки

ІІІ. Літературні казки

ІV. Дитяча література ХХ – ХХІ століття

Перелік художніх творів для вивчення в 5 класі укладений відповідно до вікових особливостей дітей.

Призначення курсу:

  • навчання учнів розуміння літератури як виду мистецтва;
  • формування вміння бачити проблему і намітити шляхи її вирішення;
  • сприяння вихованню естетичної культури учнів, формуванню інтересу до читання, моральних, гуманістичних цінностей, розширенню кругозору, розвитку мови школярів.

     Цілі літературної підготовки полягають у тому, щоб, використовуючи можливості даного факультативного курсу, сприяти формуванню вмінь:

  • вловлювати основну емоційну тональність художнього тексту і динаміку авторських почуттів;
  • бачити прочитане в уяві, уявляти собі образи тексту;
  • з'єднувати образи, думки, почуття, що наповнюють текст, з власним особистим досвідом, з пережитим в реальності;
  • аналізувати художній текст, відчувати красу твору, його ідейну своєрідність і художню форму;
  • співвідносити музичну, театральну, образотворчу інтерпретацію тексту з авторською думкою твору;
  • розкрити жанрово-родовий поділ літератури, навчити розрізняти твори різних родів і жанрів у їхній специфіці;
  • активізувати інтерес учнів до вивчення літератури в оригіналах і перекладах, розвинути вміння зіставляти оригінали й переклади (за умови володіння відповідною іноземною мовою);
  • сприяти самоствердженню учнів, виробленню у них моральних якостей, громадянської позиції;
  • розвивати вміння й навички зв’язного мовлення (із застосуванням аргументації, елементів дискусії, оцінки щодо прочитаного та ін.);
  • виховувати естетичні почуття та емоції, формувати здібність отримувати естетичне задоволення від прочитаного. 

Особистісними результатами є такі вміння:

  • оцінювати вчинки людей, життєві ситуації з точки зору  

           загальноприйнятих норм і цінностей;

  • оцінювати конкретні вчинки як хороші, так і погані;
  • емоційно «проживати» текст, висловлювати свої емоції;
  • розуміти емоції інших людей, співчувати, співпереживати;
  • виявляти своє ставлення до героїв прочитаних творів, до їх вчинків.
              Засіб досягнення цих результатів – тексти літературних творів,   питання і завдання до них, тексти авторів (діалоги постійно діючих героїв), що забезпечують емоційно-оціночне ставлення до прочитаного.

Регулятивні

Пізнавальні

Комунікативні

• визначати і формувати мету діяльності на уроці з допомогою вчителя;
• промовляти послідовність дій на уроці;
• вчитися висловлювати своє припущення (версію) на основі роботи з ілюстрацією книги;
• вчитися працювати за запропонованим вчителем планом.
 

• орієнтуватися в книзі (на розвороті, в змісті, в умовних позначеннях);
• знаходити відповіді на питання в тексті, ілюстраціях;
• робити висновки в результаті спільної роботи класу і вчителя;
• перетворювати інформацію з однієї форми в іншу: детально переказувати невеликі тексти.

• оформляти свої думки в усній і письмовій формі (на рівні пропозиції або невеликого тексту);
• слухати і розуміти мову інших;
• виразно читати й переказувати текст;
• домовлятися з однокласниками спільно з учителем про правила поведінки і спілкування та дотримуватися їх;
• вчитися працювати в парі, групі; виконувати різні ролі (лідера виконавця).

      Предметними результатами вивчення курсу є сформованість наступних умінь:

  • сприймати на слух художній текст у виконанні вчителя, учнів;
  • відповідати на запитання вчителя за змістом прочитаного;
  • детально переказувати текст;
  • співвідносити автора, назву та героїв прочитаних творів;
  • аналізувати художній твір;
  • порівнювати твори різних жанрів і авторів;
  • давати характеристику героїв.

 

Зміст навчального матеріалу

(35 год., 1 година на тиждень)

Дата

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня загальноосвітньої

підготовки учнів

І семестр

І. Казкові таємниці

1

 

Вступ. Поняття що таке світова література.  Переклад. Оригінал. (Переказ. Переспів)

Учень:

розуміє значення світової літератури в сучасному житті людини й людства;

визначає різновиди та характерні риси фольклорних казок та їх ознаки;

знає поняття «оригінал», «переклад», «переспів», «переказ», «казка».

2

 

Книга – джерело знань.

Про що може розповісти обкладинка книги із казками

Учень:

розвиває образне мислення, любов до книги, читання; збагачує словниковий запас.

3

 

Герої казок, що прийшли з-за кордону

Учень:

розкриває національну специфіку і зміст фольклорних та літературних казок різних народів;

встановлює подібність казок різних народів .

4

 

Типи та види казок .

Ознаки казок

Учень:

усвідомлює жанрову специфіку фольклорної і літературної казки;

виявляє елементи  будови казок (зачин, основна частина, кінцівка, діалоги, повтори та ін.);

розрізняє види казок, їх характерні ознаки.

5

 

Мандрівний сюжет

Учень:

орієнтується в літературознавчих поняттях; розкриває поняття про мандрівний сюжет.

6

 

Чарівні казкові закони

Учень:

визначає закони чарівної казки; висловлює власні думки про прочитане.

7

 

Казкові герої

Учень:

характеризує головних і другорядних героїв казок; складає плани-характеристики героїв.

9

 

Народна та літературна казка

Учень:

називає основні ознаки фольклорної і літературної казки, демонструє їх прикладами із прочитаних творів;  

розкриває національний колорит народних і літературних казок, окремі засоби його створення (деталі побуту, національні образи, мовні засоби та ін.);

10

 

Складання схеми-таблиці на тему: «Казка»

Учень:

розвиває творче та логічне мислення, уміння складати схеми.

ІІ. Народні казки

11

 

Брати Грімм – збирачі народних казок. Казка «Шість лебедів»

Учень:

знайомиться із творчою спадщиною братів Грімм, змістом казки «Шість лебедів»; виразно читає текст казки та виділяє її головні епізоди.

12

 

Італійська народна казка «Кмітлива дівчина»

Учень:

знайомиться з італійською народною казкою «Кмітлива дівчина»;

усвідомлює ідейно-художні особливості казки про кмітливу дівчину; 

виразно читає та переказує текст казки та виділяє її головні епізоди.

13

 

Французька народна казка «Щасливий Жан»

Учень:

виразно читає текст французької народної казки «Щасливий Жан»;

висловлює судження про повчально-виховний характер народної казки та особисте враження і ставлення до подій творів.

14

 

Англійська народна казка «Джек – підкорювач велетнів»

Учень:

виразно читає та переказує текст англійської народної   казки «Джек – підкорювач велетнів»  (окремі фрагменти й цілісно);

визначає головну думку прочитаної казки.

15

 

Норвезька народна казка «Зелений лицар»

Учень:

дає характеристику казковим персонажам норвезької народної казки «Зелений лицар»;

оцінює їхні вчинки, моральні якості.

16

 

Російська народна казка «Морозко»

Учень:

розкриває гуманістичний зміст російської народної казки «Морозко»;

характеризує героїв казки.

17

 

Урок -захист проектної роботи  «Моя улюблена казка»

Учень:

уміє готувати короткі цікаві повідомлення й виступати з ними;

знає визначення понять «антитеза», «алегорія», вирізняє їх у прочитаних текстах;

розкриває значення антитези й алегорії у казках.

ІІ семестр

ІІІ. Літературні казки

18

 

Великі казкарі

Учень:

розуміє поняття «автор літературного твору»;

називає імена 2-3-х українських  письменників – авторів  літературних казок, їхні твори, а також імена 2-3-х відомих українських перекладачів    зарубіжних казок.

19

 

Ш. Перро «Попелюшка»

Учень:

називає короткі відомості про життєвий і творчий шлях Шарля Перро;

вказує причини популярності сюжету про Попелюшку у світовій літературі;

читає вдумливо і виразно казку.

20

 

Г.Х. Андерсен «Снігова королева»

Учень:

розуміє своєрідність казки

Г.Х. Андерсена «Снігова королева»;

розвиває навички  вдумливого читання та розуміння прочитаного.

21

 

О.С. Пушкін «Казка про мертву царівну і сімох богатирів»

Учень:

розкриває головну думку «Казки про мертву царівну»;

вміє характеризувати персонажів;

висловлює свої думки про прочитане.

22

 

С.Я. Маршак «Дванадцять місяців»

Учень:

називає короткі відомості про життєвий і творчий шлях

С.Я. Маршака;

розуміє поняття про драматичний твір, його особливості та призначення;

уміє виразно читати п'єсу;

характеризує головних та другорядних героїв.

23

 

Казки Гауфа «Карлик ніс», «Маленький Мук»

Учень:

розкриває причини спотворення головних героїв;

розвиває навички порівняльної характеристики літературних персонажів.

24

 

Е. Распе «Пригоди барона Мюнхгаузена»

Учень:

знає сюжет казки, її ідейне наповнення, місце серед літературних казок світових авторів;

розуміє ставлення автора до персонажів.

25

 

Дж. Кіплінг «Книга джунглів»

Учень:

розкриває ідейно-тематичну сутність «Книги джунглів»;

розвиває навички цілісного сприйняття великого за обсягом тексту художнього твору.

26

 

Казка в різних видах мистецтва

Учень:

знає твори мистецтва, в яких втілені казкові образи й сюжети (живопис, музика, мультиплікація, кіно тощо), виявляє особливості інтерпретації казкових образів і сюжетів у різних видах мистецтва.

27

 

Засідання круглого столу «Літературна спадщина казкарів»

Учень:

уміє готувати короткі цікаві повідомлення й виступати з ними;

розвиває творче та логічне мислення, уміння складати схеми.

ІV. Дитяча література ХХ – ХХІ століття

28

 

Дитяча література ХХ – ХХІ століття (огляд)

Учень:

називає найвідоміших дитячих письменників ХХ-ХХІ ст. та їх найпопулярніші твори;

розповідає про улюблену книжку дитячого письменника ХХ – ХХІ ст. і вмотивовує свої вподобання.

29

 

Алан Олександр Мілн «Вінні-Пух… та його друзі»

Учень:

характеризує улюбленого літературного героя;

розрізняє поняття «персонаж»  і «герой».

30

 

Астрід Ліндгрен «Роня – дочка розбійника»

Учень:

зіставляє образи дітей класичної і сучасної літератури;

дає характеристику персонажам;

оцінює їхні вчинки, моральні якості.

31

 

Джон Толкін «Гобіт, або Мандрівка за Імлисті Гори»

Учень:

називає головні відомості про англійського письменника Джона Толкіна;

висвітлює історію написання казкової повісті;

характеризує образи персонажів у їхніх вчинках, ставленні до інших.

32

 

Клайв Стейплз Льюїс «Хроніки Нарнії»

Учень:

висловлює судження про основні проблеми, порушені письменником;

переказує близько до тексту зміст прочитаного твору.

33

 

Джоан Кетлін Ролінг книги про Гаррі Поттера

Учень:

знає цикли творів Дж. Ролінг про Гаррі Поттера;

розкриває особливості сюжету;

висловлює власне судження щодо подій і вчинків героїв.

34

 

Стефані Майєр «Сутінки»

Учень:

визначає ідею твору;

розкриває специфіку її зображення у прочитаному творі;

складає порівняльну характеристику героїв.

35

 

Підсумковий урок

Учень:

знає сучасні літературно-художні видання для дітей, характеризує їх цілісно і в окремих частинах – рубрики, окремі твори, ілюстрації та ін. називає авторів і переказує зміст вивчених протягом року творів;

висловлює судження про роль світової художньої літератури як скарбниці духовних багатств людства.

 

 

 

 

Література

 

  1. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою: Світова література. 5 – 9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
  2. Брати Грімм. Добрі казки/ Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2012.
  3. Булатов Э. Волшебные сказки. Москва. «Малыш», 1992.
  4. Гауф  В. Мудрі казки/ Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2012.
  5. Ємець А.А. Чарівна книга. Казки народів світу/Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2012.
  6. Киплинг Р. Маугли. Сказки. Душанбе: «Адиб», 1990.
  7. Куксова Т.М. 100 знаменитих казок світу/Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2012.
  8. Перро Ш. Чудові казки /Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2012.
Переглядів: 1967 | Додав: Наташа | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar